Doelgroep Analyse

Doelgroep analyse

Met een doelgroeponderzoek wordt er in kaart gebracht wie de verschillende gebruikers zijn van het Laravel/orchid (Larawall) CMS. De bevindingen van dit onderzoek wordt gebruikt om een persona op te stellen. Met een persona's van de klanten en developers worden de user stories opgesteld om zo tot een gebruiksvriendelijker product te komen.

De gebruikers van het Larawall CMS bestaat uit twee groepen. De eerste groep zijn de (backend) developers, zij zijn degene die het CMS opbouwen aan de hand van de requirements van de klant. De klanten zijn de tweede groep gebruikers hierbij gaat het om een B2B groep, deze gebruikers hebben de rol als contentmanager zij gebruiken het CMS om een app of website te voorzien van data.

In deze analyse worden de resultaten uit de doelgroep onderzoeken geanalyseerd. Hiermee wordt de volgende vraag beantwoord: Wie zijn de gebruikers van het Larawall CMS?

Link naar doelgroep onderzoeken:
Doelgroep onderzoek klanten
Doelgroep onderzoek developers

De klanten

Welke bedrijven werken met Larawall? Wat voor bedrijven zijn het?
Geografisch gezien zitten de bedrijven door heel nederland maar voornamelijk in de randstad en soms ook in het buitenland zoals de VS. Uiteraard zijn al deze bedrijven online aanwezig met met een website of een app. Het is een wisseling tussen kleine en grote bedrijven. Ook de branche waarin de bedrijven werkzaam zijn divers van horeca & toerisme tot gezondheidszorg en onderwijs.

Wat voor type platformen/projecten hebben ze?
De type content waarvoor het CMS wordt gebruikt verschilt per klant. Omdat Larawall compleet custom wordt gemaakt is het flexibel om verschillende type content op te kunnen managen. De meeste gebruiken Larawall als een platform om een website of app te voorzien van content enkele gebruiken het platform zonder front-end zodat ze de data uit een API kunnen beheren. 

Wie zijn de contentmanagers vanuit de klanten die werken met het Larawall CMS?
De contentmanagers komen over het algemeen niet van een technische achtergrond, het gaat vaak over mensen met een communicatie of (project) manager functie. Ook uit de feedback op projecten kan je opmaken dat het gaat om mensen met een niet technische achtergrond. Dit betekend dat het Larawall gebruiksvriendelijk moet zijn voor gebruikers uit verschillende niet technische achtergronden. Daarnaast verschilt het erg per klant hoeveel hulp ze nodig hebben bij het vullen van de website, dit hangt ook af van de complexiteit van het CMS. 

De developers 

De survey: https://forms.gle/hadkyLpZRD3URe599

De survey vragen:

  • Wat is je geslacht?
  • Wat is je huidige woonplaats?
  • Wat is je leeftijd?
  • Hoe lang werk je bij LiveWall?
  • Wat is je baan omschrijving/functie
  • Kun je in het kort omschrijven wat deze functie inhoud?
  • Wat is je (meest relevante) opleiding?
  • Wat voor programma's of markup/programmeertalen gebruik je of heb je ervaring mee?
  • Wat vind je leuk aan je werk? 
  • Wat zijn de grootste uitdagingen in je werk?
  • Kan je kort beschrijven hoe een typische werkdag eruit ziet? (denk aan werkzaamheden, meetings etc.)
  • Zijn er nog technieken, programma's en/of programmeertalen die relevant zijn voor je werk die je zou willen leren/onderzoeken? zo ja, welke zijn dit?
  • Heb je direct contact met de klanten? 
  • Wanneer je geen direct contact hebt met klanten, via wie of welk platform krijg je de feedback terug?

Analyse survey 

Uit het onderzoek blijkt dat de developers bij Livewall bestaan uit voornamelijk mannen waarvan de leeftijd gemiddeld 28 is. De gemiddelde tijd dat ze bij LiveWall werken is tussen de 2 tot 3 jaar. Het team bestaat uit een diverse selectie aan functies zoals front-end, backend, mobile developers en fullstack. De gemiddelde opleidingsniveau is HBO in de richting informatica/ICT. Als je kijkt naar wat ze leuk vinden aan hun werk zie je vaak elementen terug zoals oplossingsgericht werken, samenwerken om innoverende projecten te maken en de afwisseling van het werk. 

De grootste uitdaging die je vaak terug ziet komen zijn het netjes en constant werken samen met het vinden van de “beste” oplossingen voor een probleem. Ook hebben sommige moeite met tijdmanagement.

Een typische dag van een developer bij LiveWall bestaat uit standups en meetings, coderen en projectmanagement updaten over status van projecten. Aan de toon waarop sommige opmerkingen zijn gemaakt kan je opmaken dat meerdere developers het niet fijn vinden door de dag heen gestoord te worden in hun werk. Dit is te zien aan uitspraken zoals “soms voel ik me net een projectmanager” en “Vaak wordt er tussendoor ook veel hulp gevraagd, dit is niet erg maar neemt natuurlijk tijd weg van het werk dat gedaan moet worden.” 

Uit een de lange lijst van technieken en programmeertalen die ze nog willen leren, blijkt dat het gaat om ontwikkelingsgerichte mensen.  

Het klanten contact dat ze hebben verloopt over het algemeen via de project managers die dit direct met ze communiceert zowel persoonlijk als via Trello.

Conclusie

Het gaat om twee totaal verschillende doelgroepen met een verschillend technisch kennisniveau en doel in het Larawall CMS. Wel hebben beide doelgroepen een gezamenlijk doel, namelijk om zo snel en efficiënt mogelijk een platform online zetten. Uit dit onderzoek komt genoeg informatie om persona’s uit te werken die passen bij de twee doelgroepen. De persona’s worden gebruikt om de user stories op te stellen bij de requirements.