Doelgroeponderzoek klanten

Doelgroeponderzoek
Literatuuronderzoek

Om een beeld te krijgen wie de contentmanagers (contactpersonen vanuit de klanten van LiveWall) zijn wordt er met gebruik van verschillende onderzoeksmethodes de volgende vragen beantwoorden:

  1. Welke bedrijven werken met Larawall CMS?
  2. Wat voor bedrijven zijn het?
  3. Wat voor type platformen/projecten hebben ze?
  4. Wie zijn de contentmanagers vanuit de klanten die werken met het Larawall CMS?

Het onderzoek

Welke bedrijven werken met Larawall? Wat voor bedrijven zijn het?

Ten eerste is er onderzoek gedaan naar welke klanten (bedrijven) gebruik maken van Larawall.  Er is aan een developer die veel met Larawall werkt en aan verschillende projectmanagers gevraagd welke klanten met dit CMS werken. Daarnaast is er ook in het projectenoverzicht gekeken naar projecten die onder het Platforms team vallen. 

Met deze informatie is er een lijst opgesteld. Om meer informatie te krijgen over deze klanten is er gekeken naar de bedrijfswebsites en linkedin pagina’s. Ook zijn de bedrijven opgezocht op de KVK site echter kwam hier weinig informatie uit.

Belangrijke informatie voor dit onderzoek zijn algemene kenmerken van een bedrijf zoals locatie, branche en aantal werknemers. Deze informatie is belangrijk om een algemene indruk te krijgen de klanten. Later in het onderzoek wordt er specifieker gekeken naar de contentmanagers (Een persoon vanuit die klant die het CMS beheerd) 

Klanten die met het Larawall CMS werken:

Klant

Aantal werknemers

Branche

locatie

Zorg van de zaak

~1500

Gezondheidszorg

Utrecht

VYTAL

2-10 

Gezondheid, Wellness & Fitness

Alphen aan de rijn

‘t Taphuys

200 - 500 

Horeca & toerisme

Tilburg

Fox sports

~3000

Radio & TV

VS

ROC Zadkine

~1500 

Onderwijs 

Regio Rotterdam

Digital Enterprises

50 - 200 

Online media

Amsterdam

Reshift

50 - 200

Mediaproductie

Haarlem

VI

50 - 200

Mediaproductie

Utrecht


Om een beter onderscheid te maken tussen de verschillende klanten van Livewall, zijn de dochterondernemingen van klanten niet meegenomen in dit overzicht. Een voorbeeld hiervan is Review.nl dat onderdeel is van kieskeurig.nl die vervolgens onderdeel is van Reshift. Wel neem worden deze platformen meegenomen in de volgende vragen:

Wat voor type platformen/projecten worden er gemaakt in Larawall?

Om deze vraag te beantwoorden is er een Interview geweest met een projectmanager van het platform team die het meeste met Larawall werkt. Uit het interview kwam het volgende antwoord: 

Het gaat om verschillende type websites, bijvoorbeeld ROC Zadkine open dag platform is een simpele content website met bijna alleen maar input velden. Een aantal platformen die Larawall gebruiken zijn gekoppeld met een app met een losse API. Zorg van de Zaak prolongatie is een data platform die geen front-end heeft dit platform heeft er e-mail templates en tabellen. Het overgrote deel is content gericht.

  • "ROC Zadkine open dag platform" is een content website
  • "Zadkine & Ik dag platform" is een Content website
  • Digital enterprises voor content in de app (quizes) losse API zonder directe web frontend.
  • Reshift is een uitgebreide CMS waar er met fases wordt gewerkt en er kunnen meldingen worden verstuurd vanuit het CMS. Reshift is daarmee momenteel de uitgebreidste Larawall CMS.
  • "Zorg van de Zaak Vraag en kennisbank oplossingen" is een content website.
  • "Zorg van de Zaak prolongatie" is meer een data platform.

Wie zijn de contentmanagers vanuit de klanten die werken met het Larawall CMS?

Ook deze vraag is beantwoord door de projectmanager in het interview. Uit het interview kwamen de volgende antwoorden: 

  1. Wie beheerd de websites vanuit de klanten?
    Bijna altijd is de contactpersonen vanuit de klant ook degene die de website van content gaan voorzien, in sommige gevallen zijn ook de klanten van klanten soms ook gebruikers van de websites zoals bij Review.nl daar gebruiken ook de adverteerders het CMS. 
  1. Welke functies hebben de contentmanagers van uit de klanten?

             Reshift, Review.nl: Twee Sales Operators
             VI, Trivia app: Head of Publishing
             ROC Zadkine, open dag: Woordvoerder/Teamleider Marketing & Communicatie
             Zorg van de Zaak, vraag en kennisbank oplossing: Projectmanager Online bij Digitall Health

  1. Wat gaat er altijd goed bij het vullen van de site? Waar moeten jullie vaak bij inspringen?
    Het verschilt per klant, van sommige weet je al dat je ze om het zo te zeggen aan het handje mee moet nemen. Andere hebben er weinig moeite mee. Meestal gaat het invullen van simple informatie wel goed zoals een Titel toevoegen. Het verschilt gewoon heel erg per klant en de complexiteit van het CMS.
  1. Waar houden jullie de feedback bij?
    Als wij feedback krijgen kijken we of het onder SLA valt of dat het om een nieuwe feature gaat, afhankelijk daarvan bepalen we de prior en wordt het in de backlog opgenomen van taken. In het geval van Reshift Review.nl hebben we na oplevering opgesteld om daarna een vernieuwde v1.1 op te leveren. In dat geval hebben we dan ook de feedback in een document staan. Vaak gaat de communicatie ook telefonisch of via de mail. We zijn nu bezig met een overstap naar Jira waar al deze feedback en communicatie met de klant zal verlopen. Maar momenteel is het nog op verschillende plekken.

Na het interview is er toegang verkregen tot een aantal testomgevingen en een aantal documenten met daarin feedback geschreven door de contentmanagers. 

Enkele voorbeelden van feedback vanuit klanten:
Feedback vanuit de klant over Review.nl adverteerders dashboard


Feedback vanuit de klant over Zorg van de zaak prolongatie dashboard

In de doelgroep analyse worden de uitkomsten van dit doelgroeponderzoek samen met het doelgroeponderzoek developers geanalyseerd en worden er conclusies getrokken op de bevindingen. 

Bronnen

Literature Study
https://www.cmdmethods.nl/cards/library/literature-study 

Een doelgroep analyse: Hoe pak je dat aan?
https://leapforce.nl/growth-hacking-blog/doelgroep-analyse/

Zorg van de Zaak (linkedin)
https://www.linkedin.com/company/zorg-van-de-zaak-netwerk/ 

Vytal (linkedin)
https://www.linkedin.com/company/vytal-app/?originalSubdomain=nl

't Taphyus (linkedin)
https://www.linkedin.com/company/t-taphuys-tilburg/

Fox Sports (linkedin)
https://www.linkedin.com/company/foxsports/

ROC Zadkine (linkedin)
https://www.linkedin.com/school/zadkine/?originalSubdomain=nl

Digital Enterprises (linkedin)
https://www.linkedin.com/company/digital-enterprises/ 

Reshift (linkedin)
https://www.linkedin.com/company/reshift-digital/ 

VI (linkedin)
https://www.linkedin.com/company/voetbal-international/