Expert Interview project manager

Veldonderzoek
Interview

Om meer informatie te krijgen over de projecten die opgezet zijn met Larawall en hoe de gebruikers het CMS ervaren is er een Interview gehouden met een projectmanager van het Platforms team die veel met Larawall werkt. 

De vragen zijn vooraf opgesteld om een houvast te geven aan het  gesprek. 

Vragen:

  1. Door welke teams worden er platformen gemaakt met Larawall gemaakt? 
  2. Om wat voor type platformen gaat het? (content websites, interactive websites, data website) 
  3. Waarom kiezen klanten voor livewall? wat is de usp?
  4. Wie beheert de websites vanuit de klanten?
  5. Welke functies hebben de contentmanagers van uit de klanten?
  6. Wat gaat er altijd goed bij het vullen van de site? Waar moeten jullie vaak bij inspringen?
  7. Zijn er features die vaak worden gevraagd vanuit klanten? (bijv: Media beheren, personaliseren van dashboard) 
  8. Heb jij feedback vanuit klanten over het CMS platform?
  9. Zijn er platformen die jullie niet in deze omgeving kunnen aanbieden maar wel zouden willen? Wat houdt jullie tegen?
  10. Waar houden jullie de feedback bij?

Antwoorden:

Q: 1. Door welke teams worden er platformen gemaakt met Larawall gemaakt? 
A: Het platforms team soms ook engagement team, maar bij engagement gaat het om een hele simpele systemen. Een voorbeeld is een CMS waar alleen een knop in zit om een event te starten. 

Q: 2. Om wat voor type platformen gaat het? (content websites, interactive websites, data websites etc..) 
A: Het gaat om verschillende type websites, bijvoorbeeld ROC Zadkine open dag platform is een simpele content website met bijna alleen maar input velden. Een aantal platformen die Larawall gebruiken zijn gekoppeld met een app met een losse API. Zorg van de Zaak prolongatie is een data platform die geen front-end heeft dit platform heeft er e-mail templates en tabellen. Het overgrote deel is content gericht.

  • "ROC Zadkine open dag platform" is een content website
  • "Zadkine & Ik dag platform" is een Content website
  • Digital enterprises voor content in de app (quizes) losse API zonder directe web frontend.
  • Reshift is een uitgebreide CMS waar er met fases wordt gewerkt en er kunnen meldingen worden verstuurd vanuit het CMS. Reshift is daarmee momenteel de uitgebreidste Larawall CMS.
  • "Zorg van de Zaak Vraag en kennisbank oplossingen" is een content website.
  • "Zorg van de Zaak prolongatie" is meer een data platform.

Q: 3. Waarom kiezen klanten voor LiveWall? wat is de usp (Unique Selling Point)?
A: Bedrijven kiezen voor LiveWall omdat ze geen team in huis hebben die zulke platformen kunnen maken en omdat we bij LiveWall veel verschillende projecten kunnen aanbieden. We kunnen meer dan alleen een Wordpress website in elkaar klikken. Intern wordt er gekeken welk platform het beste past bij de media uiting.

Q: 4. Wie beheert de websites vanuit de klanten?
A: Bijna altijd is de contactpersonen vanuit de klant ook degene die de website van content gaan voorzien, in sommige gevallen gebruiken ook de klanten van klanten het CMS. Een voorbeeld hiervan is Review.nl daar gebruiken ook de adverteerders het CMS.

Q: 5. Welke functies hebben de contentmanagers van uit de klanten?
A: Het zijn voornamelijk managment, sales, communicatie of marketing functies. 

  • Reshift, test panels - Sales Operator (2x)
  • VI, Trivia app - Head of Publishing
  • ROC Zadkine, open dag - Woordvoerder/Teamleider Marketing & Communicatie
  • Zorg van de Zaak, vraag en kennisbank oplossing - Projectmanager Online bij Digitall Health

Q: 6. Wat gaat er altijd goed bij het vullen van de site? Waar moeten jullie vaak bij inspringen?
A:
Het verschilt per klant en per platform. Bij sommige klanten moet je ze echt stap voor stap meenemen in het CMS, andere hebben er weinig moeite mee. Meestal gaat het invullen van simpele informatie wel goed zoals een titel maar uitgebreidere formulieren kunnen een uitdaging zijn.

Q: 7. Zijn er features die vaak worden gevraagd vanuit klanten? (bijv: Media beheren, personaliseren van dashboard)
A: Klanten komen vaak met de vraag of we het CMS niet kunnen aanleveren in hun huisstijl. Vaak kunnen wij alleen een logo erin zetten, de rest wordt custom werk dat gedaan moet worden door backend developers en dat kost veel tijd. Het moet op veel verschillende plaatsen in de CMS code worden aangepast daarom houden we het meestal bij een logo. Ook wordt er wel gevraagd voor profielafbeeldingen zoals bij Review.nl, daar zitten dan dus ook de adverteerders daarom wil Review.nl graag dat het dashboard gestyled is naar de huisstijl van Review.nl.

Q: 8. Heb jij feedback vanuit klanten over het CMS platform?
A: Niet alleen vanuit de klanten maar ook vanuit pm (project managers) zouden we graag de opties hebben om het dashboard dus te kunnen customizen qua styling. Denk aan de volgende dingen:

  • Standaard maken dat er een logo kan worden toegevoegd.
  • Kleuren kunnen aanpassen van bijvoorbeeld de achtergrond, knoppen en navigatie.
  • Optimaliseren voor mobiel. Dit heeft een lage prioriteit omdat het CMS eigenlijk altijd op een laptop/desktop wordt gebruikt.
  • Knoppen zijn onduidelijk in het CMS, ze staan op een onlogische plaats en moeilijk zichtbaar.
  • Klanten vragen vaak naar de mogelijkheid voor hun eigen fonts te kunnen gebruiken.
  • Afbeeldingen van een gebruiker is nu altijd een placeholder het zou fijn zijn als gebruikers een afbeelding zouden kunnen toevoegen.
  • In de websites met custom filter zit de custom filters op een andere plek dan de standaard filters, ook verschilt het per developer hoe deze er uit zien en waar ze zitten.
  • Responsiveness voor laptop/desktop, de kolommen van een tabel zijn altijd een vaste waarden en schalen dus niet goed mee op verschillende beeldscherm groottes, dit zorgt ervoor dat belangrijke data moeilijker leesbaar wordt.

Q: 9. Zijn er platformen die jullie niet in deze omgeving kunnen aanbieden maar wel zouden willen? Wat houdt jullie tegen?
A:  We overleggen intern welk platform het meest geschikt is voor de vraag, op dit moment lopen we alleen bij erg druk bezochte websites tegen problemen omdat Laravel het niet aankan als er opeens high traffic is op de website. Over het algemeen kunnen we alles er wel in maken wat we nodig hebben, soms vereist het meer werk omdat alles custom is. Soms krijgen we ook vanuit de kant specifieke vraag naar een type platform zoals bijvoorbeeld Wordpress dat kunnen we ook gewoon leveren. 

Q: 10. Waar houden jullie de feedback bij?
A: Als wij feedback krijgen kijken we of het onder SLA(Service Level Agreement) valt of dat het om een nieuwe feature gaat, afhankelijk daarvan bepalen we de prioriteit en wordt het in de backlog opgenomen van taken. In het geval van Reshift Review.nl hebben we na oplevering een test opgesteld om daarna een vernieuwde v1.1 op te leveren. In dat geval hebben we dan ook de feedback in een document staan. Vaak gaat de communicatie ook telefonisch of via de mail. We zijn nu bezig met een overstap naar Jira waar al deze feedback en communicatie met de klant zal verlopen. Maar momenteel is het nog op verschillende plekken.

Bronnen

CMD methodes - Library - Expert Interview
https://www.cmdmethods.nl/cards/library/expert-interview