Beheer document

Beheren
Gitlab
adobe XD
Google Drive
Scrum

Voor dit project zijn er verschillende methodes gebruikt om het project gestructureerd te laten verlopen en te documenteren.

Alle producten die zijn gemaakt zijn tijdens de gehele periode in de cloud opgeslagen, dit voorkomt dat bestanden verloren gaan wanneer een laptop of desktop het begeeft. Een ander voordeel is dat er op verschillende devices gewerkt kan worden in dezelfde documenten, iets wat met het onregelmatig thuiswerken in deze periode goed van pas is gekomen.

Voor het werken in de cloud zijn vier verschillende services gebruikt:

  1. Google Workspace
  2. Adobe Creative Cloud
  3. GitLab
  4. Trello

Google Workspace & Adobe Creative Cloud

Google workspace

Binnen LiveWall wordt er gebruik gemaakt van alle Google services voor de communicatie en het opslaan en delen van documenten. Communicatie verloopt grotendeels via de Google Chat en Gmail. Online calls worden gehouden in Google Meet. Voor het delen van documenten wordt gebruik gemaakt van de Google Drive service. Alle documentatie van mijn onderzoeken en designs zijn opgeslagen in de LiveWall Google Drive. Deze drive is gedeeld met Jerry Lotens (back-end developer) en Bernie Gommers (Team Lead & stagebegeleider). De bestanden zijn uiteraard ook overgezet naar mijn persoonlijke Google Drive zodat ik de toegang niet verlies.

Voor de Google Drive is er een duidelijk structuur geïmplementeerd waardoor het duidelijk is op welke volgorde het project is verlopen. Dit wordt volledig doorgetrokken tot de afbeeldingen.  Als voorbeeld wordt de design folder gebruikt. Alle mappen zijn genummerd op volgorde zoals ze ook in het project zijn ontwikkeld.

Google Drive Designs folder

Verder in deze mappen structuur zoals bij de Wireframes, worden er afbeeldingen gedocumenteerd. In het geval van de Wireframes zijn ze genummerd op volgorde zoals ze in het Wireframe documentatie document gebruikt worden. 

Google Drive Wireframes folder

 

Adobe Creative Cloud

Adobe Creative Cloud is gebruikt voor het beheren van de designs. De designs zijn gemaakt in Adobe XD in een Cloud document. Dit zorgt er voor dat je op elk device met Adobe XD de bestanden kunt beheren. 

Alle design documenten zoals Design V1, Clickable prototype en Design V2 zijn geëxporteerd naar een lokale versie en bij de bijbehorende mappen in de Google Drive geplaatst. Daarnaast zijn ook de designs geëxporteerd naar losse png bestanden en een PDF bestand. 

Designs versie 2 Adobe XD bestand.

GitLab

GitLab is een DevOps platform gemaakt om te helpen met een gestructureerde codeer workflow. GitLab wordt voor een aantal functionaliteiten gebruikt zoals versiebeheer, samenwerking en deployment. In de LiveWall GitLab omgeving zijn er twee repositories aangemaakt voor dit project. De ene repository bevat de aanpassingen die aan het Orchid systeem zijn gemaakt. De andere repository bevat de Backpack Proof of Concept (PoC). 

Voor het Backpack PoC is er veel gebruik gemaakt van branches. Dit zorgt er voor dat je gemakkelijk terug kan gaan naar een bepaalde staat van het PoC. Alle PoC versies zijn opgeslagen in een eigen branch. Deze branch is exact zoals de PoC-V1 eruit zag tijdens de user test. 

Backpack PoC repository op de LiveWall GitLab (Main branch)

Backpack PoC repository main branch commits

Backpack PoC repository de PoC-V1 branch commits

Naast dat het project beschikbaar is gemaakt op GitLab en daarmee ook beschikbaar is voor iedereen binnen LiveWall. Zijn er ook comments toegevoegd aan de code. Comments toevoegen zorgt er voor dat de code begrijpbaar is voor andere developers. 

Comments toegepast in de code

Trello & Google Sheets

Voor de planning is er gebruik gemaakt van Trello en een Google Sheets document. In het Google Sheets document is een globale planning gemaakt waarin globaal de fase en methodes voor de weken bij staan. Nadat het project van richting is veranderd is deze planning ook bijgewerkt.

De globale week planning

Trello is gebruikt als een scrumbord. Op dit bord staan de taken in, deze staan in de kolommen met de fase waarin de taken zijn zoals “inprogress” en “needs feedback”. De kleuren labels indiceren de prioriteit. Voor dit pojrect is er gebruikgemaakt van sprints van 1 week.

Het Trello bord voor PoC-V1