Orchid development analyse

Development
Analyse

Na het valideren en verbeteren van de designs is er samen met mijn developer begeleider nogmaals gekeken naar de requirements list voor het CMS. Hierbij hebben we de prioriteiten geëvalueerd op haalbaarheid. Echter nadat ik een begin had gemaakt met het implementeren van de styling kwam ik er achter dat de documentatie van Orchid niet volledig genoeg is om deze aanpassingen zelfstandig te maken. Samen met het back-end team is er gekeken naar mogelijk oplossingen voor het implementeren van de styling en functionaliteiten. Een mogelijk oplossing is gebruik maken van custom field en templates die een deel van het framework kunnen overschrijven. 

Custom templates/fields zijn al gebruikt in bestaande projecten. Echter zoals beschreven in het development document zijn deze oplossingen niet altijd ideaal zoals bij het overschrijven van de navigatie styling. Dit komt omdat Orchid gemaakt is om snel standaard elementen op te zetten en niet om de styling en elementen aan te passen. Daarbij komt dat Orchid een zeer kleine community heeft waardoor opzoeken van oplossingen, errors of andere vragen leiden tot geen resultaten. Ik heb aangegeven dat met mijn huidige kennis en de beperkte documentatie van Orchid ik meer begeleiding nodig zal hebben voor het implementeren van de requirements. 

Het back-end team heeft het momenteel erg druk en heeft voor mijn begeleiding weinig uren beschikbaar. Op dit moment heb ik met Jerry Lotens (backend developer) eens in de 2 weken een half uur aan technische begeleiding, dit is niet voldoende. Daarom hebben we afgesproken dat ik vragen kan stellen aan Jerry of Tom (backend developer) wanneer nodig en dat we de requirement list gaan bijstellen om het project haalbaar te houden. 

Voor de requirements die ik niet kan implementeren hebben we afgesproken dat ik de designs oplever met een advies voor de implementatie en dat ik eventueel waar mogelijk rekening hou met deze functionaliteiten zoals bijvoorbeeld bij het opzetten van de databasestructuur.

Na de nieuwe afspraken ben ik twee weken bezig geweest met het implementeren van de customizer pagina. Hierbij heb ik vaker contact gezocht met Jerry voor de problemen waar ik tegenaan liep. Doordat de corona regels tijdens deze twee weken zijn aangescherpt is de communicatie online verlopen, dit zorgde voor minder directe interactie met het backend team en het werd ook lastiger was om samen naar de code te kijken. Een aantal problemen waar je bij Orchid tegen aanloopt zijn:

  • De documentatie is niet compleet. Er mist veel van de documentatie ook van elementen die wel in hun demo zitten. De documentatie die er wel is beschikt niet over volledige uitleg en een lijst met alle functies. De demo is overigens ook niet up-to-date.
  • Orchid heeft een kleine community. De community achter Orchid is momenteel zeer klein, dit betekend dat wanneer je een error of issue hebt je hier moeilijk een antwoord op kan vinden.
  • Orchid mist standaard functionaliteiten. Orchid mist veel van de functionaliteiten/elementen die je verwacht in een CMS, denk aan bulk acties, globale zoekfunctie, duidelijke filters en knoppen. Deze opties inbouwen kost veel development uren en kunnen in toekomstige updates worden overschreven. 
  • Het is moeilijk om de styling aan te passen. Veel van de styling van Orchid wordt aan de hand van verschillende functies bepaald, dit maakt het moeilijk om zomaar custom classes aan elementen toe te voegen zoals het geval is bij het navigatie menu. De workaround hiervoor is geen ideale oplossing.
  • Het is moeilijk om een kolommenstructuur op te zetten. In Orchid kan je in de screens* niet direct een html structuur opzetten met bijvoorbeeld Bootstrap. Dit zorgt er voor dat het maken van een custom pagina zoals de customizer uit veel verschillende custom templates bestaat wat niet perse nodig zou zijn.

*screens zijn de files die worden gebruikt om een pagina te tonen dit zijn PHP files. 

Na deze twee weken heb ik met mijn oude en nieuwe stagebegeleider besloten om het project te veranderen. Doordat het inbouwen van de benodigde functionaliteiten en styling om het CMS gebruiksvriendelijk te maken veel tijd en kennis van Orchid vereist, dat het waardevoller is om onderzoek te doen naar een alternatief voor Orchid.

Na dit gesprek is er een plan van aanpak geschreven waarin de opdracht, actiepunten en planning opnieuw zijn opgesteld voor het vervolg van het project.